Word lid Bestel gratis

Longpunt 4-9-2017

Bewegen en Voeding bij longziekten

Het 1e deel van de middag ging over het belang van bewegen bij COPD met medewerking van fysiotherapeut Willem de Rooij.
Bewegen is trainen en grenzen verleggen, leeftijd zegt niet zoveel.
Het is een uitdaging om fysiek iets meer te doen, daardoor krijg je meer energie en wordt ook je sociaal leven beter.
Door je zelf te managen krijg je meer motivatie wat het risico op hartproblemen, diabetes, hoge bloeddruk vermindert.
Bewegen is goed voor de botten en verhoogt de mentale gezondheid waardoor de benauwdheid zal afnemen
De fysieke effecten zijn meer uithoudingsvermogen, spierkracht, coördinatie en balans, lenigheid, daardoor krijg je meer lucht.
Wandelen, tuinieren, fietsen, zwemmen, badminton, fitness, begin met 5 – 10 minuten en bouw het op naar 30 minuten.

Willem doet een paar balans- en spieroefeningen met de deelnemers.
Deze kun je ook thuis doen met zijn advies om ze rustig uit te voeren en door te ademen.
Je kunt ook oefeningen doen onder begeleiding van een fysiosport therapeut.

Tot slot gaf Willem ons nog 2 stellingen mee ter overdenking:
….Geen energie is geen excuus maar vaak oorzaak van weinig beweging…..
….COPD is geen excuus maar juist een reden om te gaan bewegen…..

Het 2e deel van de middag praat Diëtist Ramona Leysner met de deelnemers over goede voeding die het effect van bewegen en medicatie versterkt.
Eten vraagt extra aandacht. Adequaat blijven eten ondanks klachten van benauwdheid of vermoeidheid.
Voldoende inname van voedingstoffen om weerstand te hebben tegen infecties en om de spiermassa te verbeteren.

Tips bij benauwdheid zijn:

  • voldoende rust nemen voor de maaltijd
  • goede houding
  • rustig tempo
  • grootste maaltijd op beste dagdeel
  • kleinere porties over de dag eten
  • geen maaltijden overslaan
  • eerst ontbijten dan aankleden

Voldoende inname van voedingsstoffen voor een optimale weerstand zijn:
Eiwit, is belangrijk om de spiermassa te verbeteren of te behouden.
Eiwit in de voeding versterkt het effect van bewegen.
Eiwit is de bouwsteen voor de spieren.
Daarnaast zijn Omega-3-vetzuren belangrijk zoals vette vis en vitamine D en diverse vitamines.

Longaandoeningen gaan snel gepaard met gewichtsproblemen.
Behoefte aan eten of minder eten en minder eetlust is een risico en vraagt aanpassing aan hoeveelheden en keuzes.

Anneke van den Berg 
Werkgroep Longpunt Hilversum - Huizen
mail: hilversum@longpunt.longfonds.nl

Heeft u vragen? Wij helpen u graag.
E-mail
Stel uw vraag aan het regiopunt via e-mail.
Ontmoet elkaar
Kom in contact met anderen met een longziekte.
Longforum
Deel uw ervaringen of stel uw vraag aan een longarts.