Word lid Bestel gratis

Sfeerimpressie Voeding en Bewegen (Longpunt Utrecht)

Op 26 april organiseerde Longpunt Utrecht een informatieve en gezellige bijeenkomst over ‘voeding en bewegen’.

Alieke Schreur, diëtiste in het Diakonessenhuis, trapte af met haar presentatie “Happen voor adem”. De kennis van het publiek werd getest met een aantal uitspraken over energieverbruik en eiwit-inname bij COPD. De meeste Longpunt-bezoekers waren zeer goed op de hoogte. Zo waren zij het unaniem eens dat mensen met COPD meer energie verbruiken dan mensen zonder COPD. Een versnelde stofwisseling en een verhoogd energieverbruik zijn de oorzaken hiervan. Tegelijkertijd kan er sprake zijn van verminderde voedselinname en onbedoeld gewichtsverlies als u lijdt aan COPD. Dit is het gevolg van onder andere een verminderde eetlust, smaakverandering of infecties. Extra eiwit innemen is zodoende des te belangrijker om de spiermassa te behouden.

Eiwitten innemen kan door onder meer melk te drinken, maar er heerste verwarring over de slijmvorming bij het drinken van melk. Diëtiste Schreur kon dit ophelderen. Allereerst werd duidelijk dat de slijmvorming bij het innemen van melk anders is dan de slijmvorming veroorzaakt door COPD, aangezien het eerste in de mondholte gebeurt en het laatste in de luchtwegen. Desalniettemin kan de slijmvorming bij melk drinken een ongemakkelijk gevoel geven. Wanneer u toch zuivelproducten wilt innemen, raadt Schreur zure melkproducten aan, zoals karnemelk, yoghurt en kwark. Deze zure melkproducten veroorzaken minder slijmvorming in de mond.

Na een korte pauze was Catharina Colli, longfysiotherapeute van Centrum Fysiotherapie Colli, aan het woord. Bevlogen vertelde ze over onderzoek naar energieverbruik en kwamen tal van energiebesparende adviezen aan bod. Vermijd bijvoorbeeld pieken en dalen, maar verdeel je energieverbruik over de tijd. Maak daarvoor een plan, stop op tijd en bouw rustmomenten in. Ook Longpunt-bezoekers wisselden tips uit; bouw een traplift in huis, zet extra krukjes en IKEA-trapjes in het huis, of gebruik een lichtgewicht of een elektrische fiets. Zo blijft u tevens in beweging. Zoek daarnaast uit waar u energie van krijgt. Tai chi hielp een van de bezoekers om rust in haar hoofd te creëren en zo uiteindelijk meer energie te krijgen. Bedenk waar u plezier aan beleeft en hopelijk geeft dat u meer energie.